Інформація стосується діяльності фармацевтичних компаній в Україні

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
(ВПРОВАДЖЕННЯ ПОРІВНЯЛЬНОЇ РЕКЛАМИ В УКРАЇНІ)

Шановні пані та панове!

Інформуємо Вас про те, що 12 листопада 2019 року ВРУ було прийнято проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо гармонізації законодавства у сфері порівняльної реклами із правом Європейського Союзу) від 29.08.2019 р. № 0953 (далі – Закон про порівняльну рекламу), спрямований на адаптацію українського законодавства до законодавства та практики Європейського Союзу. Наразі документ готується на підпис Головою ВРУ та Президентом України.

Як відомо, раніше застосування порівняльної реклами було лімітовано неможливістю використання торговельної марки конкурента без його згоди та іншими загальними обмеженнями законодавства у сфері реклами. Що стосується реклами власне лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, була наявна загальна заборона на поширення порівняльної реклами з метою посилення рекламного ефекту. Оскільки ж поняття «рекламного ефекту» не було визначено і фактично першочерговою метою будь-якої реклами є формування або підтримання обізнаності та інтересу щодо відповідних товарів, порівняльна реклама фармпродукції залишалася фактично заблокованою.

Відтепер зазначеними змінами була санкціонована реклама, що містить порівняння з іншими особами та/або товарами чи діяльністю іншої особи. При цьому така реклама може як прямо, так і опосередковано ідентифікувати конкурента або товари чи послуги, що їм пропонуються. Відповідно до реклами можуть бути безпосередньо включені зображення, посилання на товар, торговельні марки чи інші позначення, під якими товар випускається товар, найменування конкурента.

Звертаємо Вашу увагу, що використання порівняльної реклами дозволятиметься за таких основоположних умов:

  • відсутність ознак нечесної підприємницької практики;
  • порівняння однорідних (подібних) товарів, які задовольняють одні й ті самі потреби або мають однакове призначення;
  • об’єктивне порівняння суттєвих, співставних та репрезентативних характеристик однорідного товару, в тому числі навіть ціни;
  • відсутність дискредитації, неправдивої інформації про якість подібних товарів інших виробників;
  • відсутність змішування між рекламодавцем і конкурентом, між товарами, торговельними марками, тощо.

Таким чином, у випадку впровадження Закону про порівняльну рекламу у поточній редакції у найближчому майбутньому фармкомпанії зможуть отримати право здійснювати порівняння властивостей своєї продукції з товарами конкурентів не лише в межах промоційної діяльності, спрямованої на спеціалістів сфери охорони здоров’я, а і споживачам напряму (друкована реклама, реклама на ТВ, радіо тощо).

Водночас з цим, просимо зауважити, що Закон про порівняльну рекламу не враховує істотних особливостей функціонування фармацевтичного ринку. Зокрема, щодо рекламування фармпродукції, специфічних особливостей або обмежень Законом про порівняльну рекламу не було закріплено. Наразі, на наше переконання, документ викликає низку запитань щодо його реалізації на практиці, зокрема:

  • питання визначення однорідності (подібності) товарів, з якими може здійснюватися порівняння (за кодом АТХ, назвою діючої речовини або, наприклад, переліком показань до застосування);
  • питання розцінення характеристик товарів як суттєвих, співставних та репрезентативних,
    питання добросовісності та об’єктивності здійснення порівняння товарів лише за ознакою ціни;
  • коло інформації та порядок її подачі, що може бути розцінені як дискредитація репутації торговельних марок конкурента чи самої компанії та інше.

Цікавим моментом є і те, що законодавець не залишає перехідного періоду для поступової адаптації до запровадження відповідних змін. Так, зокрема, Закон про порівняльну рекламу набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Таким чином, у випадку підписання документу Президентом України ми очікуємо на перші креативні війни брендів вже протягом найближчого часу та, ймовірно, і перші позови щодо захисту ділової репутації.

* * *

Просимо звернути Вашу увагу, що дані, викладені у цьому інформаційному листі, призначені для загального ознайомлення і не можуть вважатися юридичною консультацією. Висловлюємо сподівання, що ця інформація була корисною для Вас. У випадку виникнення необхідності у більш детальному роз’ясненні положень законодавства, будь ласка, звертайтесь до нас у будь-який зручний для Вас час.

Контактні особи:

Ігор Огороднійчук, партнер
+380 44 391 30 01 io@omp.ua

Наталія Мозгова, старший юрист
+380 44 391 30 01 nm@omp.ua

З повагою,
Юридична фірма «ОМП»


Ігор Огороднійчук (Партнер)
Наталія Мозгова (Старший юрист)