LEGAL ALERT Зміни в законодавстві! Про «ресурсний» законопроект №5600

4.1.9. стабільність – зміни до будь-яких елементів податків та
зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців
до початку нового бюджетного періоду, в якому
будуть діяти нові правила та ставки.
Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не
можуть змінюватися протягом бюджетного року;

Ні, не чули (с)

Шановні колеги та партнери!

Ніколи такого не було і от знову: нові правила обрахування податків під Різдвяну ялинку. Мова йде про так званий «ресурсний» законопроект №5600. Наприкінці листопада, всупереч суттєвому резонансу зі сторони суспільства в цілому і окремих галузей економіки зокрема, згаданий законопроект був підтриманий Верховною Радою України, а вже 18 грудня 2021 року його підписав і Президент України.

Таким чином, йдеться вже не просто про черговий законопроект, а про Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» №1914-IX (далі – Закон), більшість положень якого наберуть чинності вже з 1 січня 2022 року.

Певно вже всі знають, що Закон переглядає ставки ренти на видобуток залізної руди, однак для декого може стати несподіванкою, що він також вносить зміни до цілого комплексу податкових питань, які стосуватимуться не тільки олігархів. Наприклад, частковій зміні та перегляду підлягають системи оподаткування сільгоспвиробників та фермерів, операцій з продажу нерухомості, сплати екологічного та акцизного податків, адміністрування ПДВ тощо. Саме на цих змінах ми і пропонуємо зосередити Вашу увагу.

***

Нові податки для власників землі

Одним із нововведень Закону стало «мінімальне податкове зобов’язання» — це мінімально можлива сума податків, яку має сплатити власник або користувач з 1 гектару земель сільгосппризначення, які розташовані за межами населених пунктів.

За попередніми підрахунками розмір такого зобов’язання орієнтовно дорівнюватиме 4% нормативно-грошової оцінки відповідної земельної ділянки, а з 2024 року – 5%. Таким чином, якщо загальна сума сплачених податків з ділянки буде меншою, ніж встановлене мінімальне податкове зобов’язання, то власник або користувач зобов’язаний буде доплатити різницю.

Положення про мінімальне податкове зобов’язання починає діяти з 2022 року, а відтак перші зобов’язання мають бути сплачені вже у 2023 року.

«Привіт» малим господарствам та одноосібникам

Пильне око законодавця врешті не залишило поза увагою і представників малого бізнесу, які здійснюють господарську діяльність на власних земельних ділянках.

Тепер, якщо дохід від продажу сільськогосподарської продукції за звітний рік перевищуватиме 12 розмірів мінімальної заробітної плати (у 2022 це 78 000 грн), то такий платник податку зобов’язаний відобразити суму такого перевищення у складі загального місячного (річного) оподатковуваного доходу за відповідний звітний рік та подати річну декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію).

Такий дохід буде оподатковуватись податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% + 1,5 % військового збору, які мають бути сплачені самостійно платником податку. При цьому, розмір земельної ділянки при звільненні від оподаткування продажу с/г продукції не має значення

«0» податків при продажі паю

Схоже, що законодавець, врешті, отямився та звільнив від оподаткування податком на доходи фізичних осіб «перший» продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення, безпосередньо отриманої платником податку у власність у процесі приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій або приватизації земельних ділянок, які перебували у користуванні такого платника, або виділеної в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю), а також таких земельних ділянок, отриманих платником податку у спадщину.

При цьому, другий продаж оподатковуватиметься за ставкою 5%, а третій та наступні – 18%. При цьому, порядок нарахування та сплати військового збору, при цьому, змін не зазнали.

Оновлені запити податкової та санкції на керівників підприємств

Схоже, що законодавець дослухався до скарг податківців на неефективність їх головного дистанційного знаряддя – запитів про надання інформації та документів. Нагадаємо, що до цього часу чинне законодавство передбачало виключний перелік підстав для направлення запиту і фактично змушувало податківців, хоча б формально, вигадувати виявлені факти порушення законодавства. Виходило в них, як правило, не дуже, тому платники податків користувалися своїм правом ігнорувати такі запити.

Така ситуація, звісно ж, не могла влаштувати податкові органи. Тепер для направлення запиту податківцям достатньо встановити факти, які можуть свідчити про порушення податкового законодавства. Саме такі формулювання дуже полюбилися податківцям і вже тривалий час використовувалися у запитах, які так і лишалися без відповіді. Це безперечно розв’яже руки контролюючим органам, а платникам податків потрібно буде більш уважно ставитися до розгляду таких запитів.

Для більшої переконливості, докинули податківцям і нових повноважень. Наприклад, право на звернення до суду для заборони на виїзду керівника юридичної особи-боржника чи постійного представництва за межі України. Така заборона може бути накладена у разі несплати протягом 240 календарних днів суми податкового боргу і може бути зняте лише знято лише після погашення боргу, зміни керівника або початку судової процедури по справі банкрутства.

Серед інших змін:

  • В податковий кодекс України додано окремий пункт 170.111, який визначає порядок оподаткування виплат, отриманих від трастів, фондів, партнерства тощо. Виплати від таких утворень будуть оподатковуватись за ставкою 9% у разі дотримання наступних умов:

–трасти, фонди, партнерства тощо здійснюють такі виплати у зв’язку з розподілом прибутку, або його частини, на користь його учасників, партнерів, засновників, довірителів, бенефіціарів, вигодоодержувачів (вигодонабувачів) тощо;

–такі утворення відповідно до документів мають право здійснювати діяльність, спрямовану на отримання доходу в інтересах своїх учасників, партнерів, засновників, довірителів, бенефіціарів, вигодоодержувачів (вигодонабувачів) тощо;

–вони не є контрольованими іноземними компаніями.

  • Нові правила адміністрування ПДВ:

строк реєстрації розрахунку коригування (а відтак і право на включення до податкового кредиту суми ПДВ) до податкової накладної скорочений з 1095 до 365 календарних днів з дати складання такої накладної;

до 1 січня 2025 року продовжені пільги щодо розстрочення ПДВ при ввезенні обладнання.

  • Розширено перелік підстав, за якими контролюючий орган, зможе нарахувати земельний податок. Серед них тепер інформація з:

–Державного земельного кадастру;

–Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

–державних актів на землю, сертифікатів на право на земельні частки (паї);

–рішень органів місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);

–правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельну частку (пай).

Для нарахування податку на підставі виданих землевласникам/землекористувачам документів, вони повинні їх надати до контролюючого органу. Звірка даних щодо земельних ділянок платника податків зможе проводитися не лише за місцезнаходженням майна, а і за місцем реєстрації платника податку у контролюючих органах.

  • Передбачено ведення Реєстру керівників платників податків-боржників;

  • Надано право здійснювати звукозапис, фото-, відеофіксацію під час перевірок, як платнику податків, так і контролюючому органу, та відповідно використовувати такі записи як підставу для висновків акту перевірки;

  • тощо.

Звертаємо Вашу увагу, що прийнятий Закон є комплексним і охопити усі його положення в одному повідомленні просто неможливо.

. . .

Сподіваємося наведена інформація стане Вам у нагоді. Якщо у Вас виникне необхідність у одержанні консультацій з будь-яких окреслених чи пов’язаних питань пропонуємо звертатися до:

Андрія Мартинюка,
директора з розвитку бізнесу Юридичної фірми ОМП
+38 098 244 6262; +380 44 391 30 01
a.martyniuk@omp.ua

Галини Брунь,
директора з маркетингу Юридичної фірми ОМП
+380 95 497 66 05; +380 44 391 30 01
g.brun@omp.ua


Кирило Левтеров (Партнер)
Сергій Мірошниченко (Юрист)