МАСКИ ГЕТЬ!<br>Не забуваємо про перевірку контрагентів!Шановні колеги та партнери!

Перевірка потенційного контрагента на доброчесність перед початком співпраці вже стала буденною справою для кожного українського підприємця. Воно й не дивно, адже не кожен може собі дозволити «розкіш» співпраці з малознайомими особами в країні, де нові схеми з’являються швидше аніж встигають розкривати попередні.
На жаль, в умовах воєнного стану кількість охочих до легкої наживи лише зросла, як і кількість запитів від наших клієнтів щодо непорядності окремих суб’єктів. За таких умов ми вважаємо доцільним нагадати Вам основи «комерційної гігієни» задля запобігання порушення Ваших прав та значної економії ресурсів.

Первинна (документальна) перевірка

Укладенню будь-якого договору має передувати етап обміну документами. Ці документи мають не тільки підтверджували намір укладання угоди, але й наявність відповідних повноважень у особи, яка представляє потенційного контрагента. Базовий запит у такому випадку має включати такі позиції:

  1. реєстраційні документи та установчі документи;
  2. документи на підтвердження податкового статусу суб’єкта господарювання;
  3. ліцензії та дозвільні документи (якщо співпраця відбуватиметься у рамках господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню);
  4. документ, що підтверджує особу та повноваження представника контрагента, який звернувся до Вас із пропозицією укласти договір (паспорт, довіреність, тощо).

За результатом аналізу зазначених документів вже можна прийняти принципове рішення щодо відмови від співпраці з таким контрагентом, або про здійснення подальшої перевірки.

Подальша перевірка та її джерела

На жаль, після початку повномасштабного вторгнення «недоФедерації» доступ до більшості державних реєстрів закрили з міркувань безпеки. Відтак, необхідна інформація може бути недоступною, або лишилася актуальною станом на 24 лютого 2022 року. До прикладу, лише нещодавно відновив свою публічну роботу Державний реєстр речових прав на нерухоме майно. А от Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань залишається недоступним, що завдає суттєвого клопоту усім суб’єктам господарювання.

На разі найефективнішими інструментами перевірки є спеціалізовані платні ресурси-агрегатори такі як YouControl, Opendatabot, Vkursi тощо. Величезною перевагою таких сервісів є база даних, яка дозволяє переглядати усі значущі події із корпоративного життя суб’єктів господарювання (зміна учасників, призначення директора, зміна статутного капіталу тощо) в хронологічному порядку. Таким чином користувач може здійснити пошук, наприклад, по коду ЄДРПОУ контрагента і одразу одержати комплексу інформацію про його засновників, статутний капітал, фінансове та матеріальне становище, об’єкти у власності та користуванні тощо.

Тривожні маркери

На що ж в першу чергу звертати увагу? Тут ми наведемо лише кілька основних маркерів небезпеки, однак варто відзначити, що кожен окремий випадок заслуговує уваги і дослідження.

  • перебування в процесі припинення або проходить процедуру банкрутства;
  • реєстрація контрагента на окупованих територіях;
  • нещодавня (одночасна!) зміна структури власності (складу учасників) та органів управління;
  • відсутність зареєстрованого виду діяльності (КВЕД), який відповідає предмету договору, який планується до підписання;
  • відсутність дозволів та ліцензій, наявність яких є обов’язковою для виконання договору, який планується до підписання;
  • наявність судових справ із контрагентом у якості відповідача;
  • наявність виконавчих проваджень відносно контрагента як боржника.

Звісно ж, сама по собі наявність одного або, навіть, кількох зі згаданих маркерів не свідчить про недобросовісність і не виключає можливості співпраці. Однак, це дає привід залучити досвідчених спеціалістів не тільки для їх комплексної оцінки, але й для побудови ефективної подальшої взаємодії із таким контрагентом.

***

Спеціалісти нашої компанії мають широкий досвід не тільки у перевірці на добропорядність суб’єктів господарювання, але й у побудові ефективної та безпечної моделі співпраці у найрізноматніших ситуаціях та з урахуванням конкретних потреб кожного нашого клієнта.

Якщо у Вас виникне необхідність у здійсненні комплексної перевірки потенційного контрагента, визначенні сприятливих умов співпраці та інших пов’язаних питань, пропонуємо звертатися до:

Андрія Мартинюка, директора з розвитку бізнесу Юридичної фірми ОМП
+38 098 244 6262; +380 44 391 30 01
a.martyniuk@omp.ua

Галини Брунь, директора з маркетингу Юридичної фірми ОМП
+380 95 497 66 05; +380 44 391 30 01
g.brun@omp.ua



Кирило Левтеров (Партнер)