Шановні колеги та партнери!
Як Вам відомо, у березні 2020 року, з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), Верховна Рада України запровадила мораторій на проведення податкових перевірок (далі – Мораторій). Відповідні положення знайшли своє відображення у пункті 52-2 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України. Відтоді разом із карантином Мораторій продовжували кілька разів, однак всі розуміли що він не триватиме вічно.
Варто відзначити, що мораторій стосувався проведення документальних та фактичних перевірок, окрім:
- документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
- фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:
- обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.
Аж раптом, 9 лютого 2021 року, на власному порталі, Кабінет Міністрів України оприлюднив постанову №89 від 3 лютого 2021 року «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» (далі – Постанова). Власне, Постанова розширює згаданий перелік і допускає також проведення наступних видів перевірок юридичних осіб:
- • тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;
- документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу (планові перевірки);
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу (отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого законодавства, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит контролюючого органу та якщо виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення), суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків);
- документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, а саме:
- а) неповне з’ясування під час перевірки питань, які повинні бути з’ясовані під час перевірки для винесення об’єктивного висновку;
- у разі отримання документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу “витягнутої руки”;
- неподання платником податків або подання з порушенням звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту;
- отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу. У такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю трансфертного ціноутворення.
Таким чином, маємо ситуацію, коли положення Постанови протирічать положенням Перехідних положень Податкового кодексу України, оскільки значно їх розширює. На наше глибоке переконання, за загальним принципам законодавства України, норми закону (а саме таку силу мають положення Податкового кодексу України) мають перевагу перед нормами «підзаконної» урядової Постанови.
А тепер найцікавіше. Відповідно до пункту 4 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»:
У період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надати право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.
Таким чином, Кабінет міністрів одержав право на власний розсуд (своїми постановами) достроково припиняти «пільги та гарантії, встановлені законами України». А відновлення податкових перевірок стало лише «першою ластівкою» у освоєнні Урядом своїх нових повноважень.
На разі важко спрогнозувати результат відвертого правового нігілізму законотворця. Однак, ми вже констатуємо формування правового підґрунтя для величезної кількості судових спорів із контролюючими органами.
Отже в разі виникнення у податкових органів бажання провести перевірку – запрошуємо до співпраці! Наша команда провідних юристів із оподаткування – завжди на вашій стороні.
…
Сподіваємося наведена інформація стане Вам у нагоді. Якщо у Вас виникне необхідність у одержанні консультацій з питань підготовки Вашого бізнесу до перевірки, податкового супроводу та суміжних питань, пропонуємо звертатися до:
Андрія Мартинюка, директора з розвитку бізнесу Юридичної фірми ОМП
+38 098 244 6262; +380 44 391 30 01
a.martyniuk@omp.ua
Галини Брунь, директора з маркетингу Юридичної фірми ОМП
+380 95 497 66 05; +380 44 391 30 01
g.brun@omp.ua