БРОНЮВАННЯ VS ЕЛЕКТРОННА ТОРГІВЛЯ

Нові ліцензійні умови та їх вплив на
маркетплейси та онлайн торгівлю

БРОНЮВАННЯ VS ЕЛЕКТРОННА ТОРГІВЛЯ9 грудня 2021 року,  у Києві, відбувся щорічний 11-й аптечний саміт. В рамках саміту з доповіддю “БРОНЮВАННЯ VS ЕЛЕКТРОННА ТОРГІВЛЯ”, виступив Микола Орлов, керуючий партнер ОМП.

Реалії українського фарм-рітейлу

В УКРАЇНІ НА СЬОГОДНІ ФАКТИЧНО ДІЮТЬ ДВІ ФОРМИ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ АПТЕЧНИМИ МЕРЕЖАМИ:

  1. для обміну інформацією зі споживачами;
  2. для укладання договорів купівлі-продажу зі споживачами.

Перші фактично є незалежними ресурсами,
другі – «внутрішніми» ресурсами аптечних мереж.

Схема роботи незалежних маркетплейсів

НА НАШУ ДУМКУ, НЕЗАЛЕЖНІ МАРКЕТПЛЕЙСИ НЕ Є ЧАСТИНОЮ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ:

  • вони не є юридичними представниками аптек, а відтак із їхньою допомогою не укладаються договори купівлі-продажу;
  • обмін інформацією не призводить до появи юридичних прав та обов’язків у аптек та споживачів (перші можуть не продати, другі можуть не купити – І ЇМ ЗА ЦЕ НІЧОГО НЕ БУДЕ!);
  • фактично споживач отримує актуальну інформацію про наявність і ціну лікарських засобів, а аптека про намір купити (І НЕ БІЛЬШЕ ТОГО!);
  • процес придбання і оформлення стосунків відбувається у приміщенні аптечного закладу – отам виникають взаємні права та обов’язки.

У цьому випадку ми маємо справу зі старою доброю офлайновою торгівлею, яка посилена лідогенеруванням через Інтернет – частина покупців приходить до приміщень аптеки через інформацію, отриману в мережі.

НОВІ ЛІЦЕНЗІЙНІ ВИМОГИ НЕ МАЮТЬ ЖОДНОГО ВІДНОШЕННЯ ДО ЦІЄЇ ФОРМИ РОБОТИ!

Схема роботи внутрішніх ресурсів

У випадку інтернет-аптек ми маємо абсолютно іншу реальність, яку, власне, і покликані унормувати нові ліцензійні вимоги:

  • споживачі укладають договори в мережі;
  • розрахунок відбувається у мережі;
  • є множинні опції доставки (поряд із самовивозом),

тобто, споживач має можливість придбати ліки поза межами аптечного закладу (онлайн)…

САМЕ ТУТ ДОРЕЧНІ НОВІ ПРАВИЛА, АДЖЕ ТАКА ОНЛАЙН ТОРГІВЛЯ ВИМАГАЄ ДОДАТКОВОГО ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ!

Бронювання чи придбання?

Найбільшу мішанину щодо роботи маркетплейсів викликає можливість «бронювання» ліків.

Втім, не слід плутати таке неформальне бронювання із придбанням, адже бронювання не створює жодних прав та обов’язків ані у пацієнта, ані в аптечного закладу.

Самої по собі функції бронювання (тобто фактично «декларації про наміри») недостатньо для того, щоб вважати це елементом електронної торгівлі, для цього потрібна наявність або доставки, або оплати. Інакше відносини між споживачем та аптекою не переходять в онлайн.